Nieuw project - Reisverslag uit Gatton, Australië van Bart Bastiaansen - WaarBenJij.nu Nieuw project - Reisverslag uit Gatton, Australië van Bart Bastiaansen - WaarBenJij.nu

Nieuw project

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

24 Januari 2008 | Australië, Gatton

Good day mate's, how are you? Met mij gaat het prima :D!

Ik begin maar gelijk met waar ik de vorige keer gebleven ben; de start van een nieuw project. Hier ben ik vorige week maandag mee begonnen. Zoals gezegd wordt er gekeken naar de effecten van het voeren van twee gistproducten aan melkkoeien onder sub-tropische omstandigheden (waaronder periode’s van hittestress). Deze twee nieuwe commerciële gistproducten (Mycosorb en YeaSacc) worden geproduceerd door het diervoederbedrijf Alltech, een Amerikaans bedrijf met vestigingen in de hele wereld, dat pre-mixen, op basis van natuurlijke gist fermentatie, produceerd en verkoopt. De effecten van het voeren van deze producten is al uitgebreid getest in Amerika en Canada, maar nu wil men weten of deze effecten hetzelfde zijn onder sub-tropische omstandigheden (zoals in de provincie Queensland). Het gebruik van Mycosorb verbeterd de gezondheid en productie bij melkkoeien, doordat het zich bindt aan mycotoxinen (giftige stoffen die afgescheiden worden door schimmels in het voer, vnl maïs en graan). Het verminderd dus de negatieve invloed van mycotoxinen. YeaSacc is een levende gistcultuur dat de pensvertering en productie verbeterd.

In deze proef krijgen 80 melkkoeien in 4 behandelingsgroepen (van elk 20 koeien) één van de twee producten of een combinatie van beide producten (twee verschillende hoeveelheden) gevoerd, gedurende 5 weken. Om de koeien in de 4 behandelingsgroepen te herkennen hebben ze allemaal een markering met een felle kleur spuitbusverf gekregen, wat een bonte vertoning heeft opgeleverd :D. Het voeren van de gistproducten in de vorm van een pre-mix gebeurd elke middag tijdens het melken in de melkstal en wekelijks in de ochtend worden de koeien gewogen en worden er melk- en bloedmonsters genomen. De melkproductieparameters die bepaald worden zijn: gewicht, conditie, melkproductie, vet-, eiwit- en ureumpercentage en celgetal en de gezondheidsparameters die bepaald worden zijn: aantal rode en witte bloedcellen, haemoglobine- en glucosewaarden en leverenzymen. Naast Peter Goodwin (projectbegeleider) en ik zijn er bij dit project twee PhD-studenten betrokken (Ilaitia uit Fiji en Shyamala uit India), die elk het onderzoek naar één van de twee producten voor hun rekening nemen. Mijn werkzaamheden bestaan uit het herkennen en uitselecteren van de koeien in de verschillende groepen, het nemen van melk- en bloedmonsters en voeren. Hier ben ik elke middag (incl. weekend) en twee ochtenden in de week mee bezig en daarvoor mag ik twee keer per week om 04.30 u uit mijn bed. Met dit project ben ik voorlopig weer even zoet en de werkzaamheden bevallen me goed, dus gaat uitstekend!

Buiten dit project om ben ik nog bij een paar andere werkzaamheden met pinken en melkkoeien betrokken geweest. Vorige week donderdag (17 januari) werden er bij tien pinken embryo’s van twee Limousinstieren ingezet (voor de niet-insiders ;): principe van draagmoeder zwangerschap, maar dan bij koeien). Deze embryo’s kwamen van een boer met Limousinkoeien uit de buurt. Voor deze boer betekent dit, als alles goed gaat, kalveren van voor hem interessante stieren en voor het proefbedrijf brengt het extra geld in het laatje. De dag erna vonden er drachtigheidscontroles bij een stuk of 30 melkkoeien plaats. Onder begeleiding van de veearts heb ik zelf een aantal koeien gecontroleerd of ze drachtig zijn of niet (had dit ook nog nooit eerder gedaan) en ik moet zeggen dat het me niet slecht af ging (vond ook de veearts) :D.

Tot zover mijn werkzaamheden. De laatste week bestonden de avonden, na het koken, voornamelijk uit het bekijken van tenniswedstrijden van de Australian Open op tv. Ik ben eigenlijk niet zo’n tennisfan, maar er waren geweldige partijen bij, waarvan er één om half vijf in de ochtend was afgelopen(Hewitt tegen Baghdatis), een record. Ben na het eerste deel overigens wel afgehaakt. Ondertussen gaat het met het 3x per week hardlopen ook prima. De laatste tijd is het hier vrij regenachtig geweest (lees hieronderaan) en dat betekent veel muggen en dat heb ik ondervonden ook. Mijn armen en benen waren in trek met nogal wat jeukende muggenbulten tot gevolg :(. Inmiddels zijn de muggenbulten gelukkig weg en is de zon ook weer volop beginnen te schijnen :)!

Morgen gaat de Staffclub weer open en hier ga ik dan ook heen met een aantal mensen van de School of Animal Studies (Ann, Karen en nog een paar) om er een biertje te nuttigen. Met dezelfde mensen heb ik zaterdag waarschijnlijk een barbeque, dus beloofd uitstekende ontspanning te worden na mijn werkzaamheden voor het project. Daarnaast ga ik volgende week zondag in ieder geval sfeerproeven bij een typisch Australische sport: cricket!

Als laatste nog even een update over Australië. Ik heb jullie de vorige keer al verteld over overstromingen, maar deze week is het helemaal raak. Tweederde (ja echt ) van Queensland stond aan het begin van de week onderwater door extreme regenval (pak de kaart er maar even bij: dat is geen klein gebied; wel een aantal keer de oppervlakte van Nederland schat ik)! Het gaat hier voornamelijk om het middenkustgebied van Queensland en dan vervolgens inlands. Gelukkig geen doden en ook nauwelijks ongelukken, maar wel veel mensen die zijn geevacueerd en huizen die ondergelopen zijn. ‘Het kan verkeren’ met eerst een aantal jaren extreme droogte en dan dergelijke overstromingen! Hier in Gatton hebben, we op enkele flinke buien, na nergens last van. En dan is er notabene in een aantal plaatsen in Australië een slangenplaag door de hitte, omdat slangen steeds vaker hun toevlucht tot stedelijke gebieden zoeken op zoek naar vocht...:confused:!

Komende tijd ben ik dus volop bezig met het project en er staan er een aantal leuke dingen op het programma. Daarnaast ga ik in overleg met mijn ouders het reisprogramma van Cairns naar Sydney een invulling geven en de nodige dingen boeken.

Tot spreeks,

Groeten Bart

  • 24 Januari 2008 - 12:49

    Naomi:

    Hey Bart,
    Je bent lekker druk zo te lezen:) helemaal geen relax stage... Wordt je toch nog een tennisfan, wie had dat ooit verwacht, ikke niet;) Hier zijn de feestjes in volle gang, gister last student night met dispuut, we hebben een workshop break dancing gehad, wel gaaf! Vrijdag wordt ook een mooi feestje en vanavond nog ergens in een bananenpak gaan staan:) Geen gebrek aan feestjes dus!
    Veel plz daar!
    xx Naomi

  • 24 Januari 2008 - 14:04

    Edje:

    Jij blijft er maar druk mee. Dat vroege opstaan zou niets voor mij zijn (ieder zijn ding). Veel plezier daar nog!

  • 24 Januari 2008 - 17:18

    Guillaume:

    Hey Lange Baas B,

    Van die mycotoxinenbinders kan ik je nog wel wat sturen. Die worden in China namelijk massaal gebruikt, ongeacht of ze wel of niet werken :-p De proef van Alltech klinkt in ieder geval zeer interessant en wetenschappelijk!

    En ja, een keer vroeg opstaan moet voor een boerenzoon geen kwaad kunnen :-D

    Groeten,
    Guillaume

  • 25 Januari 2008 - 01:16

    Wilbert:

    Je onderzoek klinkt erg interessant, gisten zijn een geinig additief. Ik ben benieuwd naar de uitkomsten! In elk geval erg leuk om van dichtbij mee te maken.

    Verder ben je niet de enige die tijdens z'n stage regelmatig om 4:30 eruit moet voor de koeien ;) .

    Succes!

    Wilbert

  • 26 Januari 2008 - 12:45

    Jauke:

    Jo Bart,

    Ik kan me de tijd nog wel herinneren dat we zaten te dagdromen achter ons pc'tje tijdens afstuderen. Dan zijn er nu toch echt betere tijden aangebroken! Mooi dat je zo in de stal bezig kunt zijn. Ik probeer de voeding van de koeien hier ook wat op te krikken alleen zijn hier nauwelijks goeie krachtvoeders voor handen. Gemiddeld hebben ze hier 4-6 koeien, en als wij dan 70 koeien willen voeren is het ook moeilijk om aan zoveel kilo's te komen.

    Proberen ze dat water daar trouwens nog een beetje vast te houden voor de volgende droge periode?

    Gr. Jauke

  • 27 Januari 2008 - 22:59

    Marijke:

    Hey Bart,
    Ik heb weer twee verhalen van jou achter elkaar gelezen!!Mijn werk en de voorbereidingen van Naomi's afstudeerfeest leverden vertraging op!Boeiende stage heb je! Fraser Island moet je echt met je ouders bezoeken.Groetjes
    Marijke

  • 28 Januari 2008 - 12:20

    Hendrik:

    Yo bartje, het ziet er naar uit dat je eindelijk serieus aan het werken bent ipv vakantie te vieren met al die onderzoeken :P Toen ik de kop las 'nieuw project' dacht ik wel ff wat anders!!!! hahaha. begin ik weer. :P

    Gr. J.

  • 28 Januari 2008 - 13:28

    Anke:

    Hey Bart!
    Wicher, Rienko en ik zijn gister weer heel terug gekomen van wintersport! Het was een super leuke week met veel sneeuw, zon en bier!!
    Succes met je projecten!
    x Anke

  • 29 Januari 2008 - 12:50

    Non:

    Hey Bruine Bart,

    Ik mis de kroegfoto's! :-p
    Verder leuk je verhaal weer te lezen, je bent goed bezig lees ik wel weer! Niet te hard werken hoor! Hier alles goed, aven is natuurlijk heeeerlijk (not) maar de leuke feestjes houden het wel gezellig. Die van Nemo was een mooie, veel wijn en gezelligheid, had wel een weekend nodig om bij te komen :-)
    Ik ga weer verder, maar spreekje en veel succes! Geniet ze!
    xx

  • 31 Januari 2008 - 04:47

    Ard:

    Ha Bartmans,

    Altijd handig, zelf de drachtigheidscontrole kunnen doen :-) Of heb je er per ongeluk nog een paar afgeknepen ;-)
    We spreken elkaar weer!

    Greetz

    Ard

  • 01 Februari 2008 - 11:30

    Jeroen:

    Hey bartje

    Zo te zien heb jij het nog goed naar je zin op stage. Houden zo.
    Wij zitten aan de voor avond van carnaval.
    kennen ze in australie ook carnaval?
    Je hoord me wel na de carnaval als ik weer een beetje bij m'n positieven ben gekomen.

    mzzl jeroen

  • 03 Februari 2008 - 10:35

    Remon:

    Yo Bartje!

    Mooi dat je nieuwe project bevalt, en je handen in koeien steken is nooit mis natuurlijk :-) Ik zie dat jij ook geregeld vroeg op moet (04.30). Wij ook, alleen dan om voor de ergste hitte nog wat beesten te spotten. Succes met werken en vooral ook relaxen!

    gr Remon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Gatton

Bart

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 63369

Voorgaande reizen:

17 November 2007 - 19 November 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: