Weekje Gatton - Reisverslag uit Gatton, Australië van Bart Bastiaansen - WaarBenJij.nu Weekje Gatton - Reisverslag uit Gatton, Australië van Bart Bastiaansen - WaarBenJij.nu

Weekje Gatton

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

14 Januari 2008 | Australië, Gatton

Hey,

Afgelopen week heb ik geen project gehad om aan te werken, maar desondanks heb ik niet stilgezeten.

Nadat ik terug was gekomen van mijn uitstapje naar het zuiden van Australië had ik eerst wel twee dagen nodig om mijn vorige verhaal te schrijven en hiervoor foto’s uit te sorteren, waarbenjij.nu site’s bij te lezen en emails te replyen :). Iedereen nogmaals bedankt voor de emails en kaarten met de beste wensen :D!

Ondertussen kwamen er wat verontrustende geluiden vanuit Nederland e.o. of ik mijn hoofd hier nog wel boven water kon houden, vanwege de overstromingen in het oosten van Australië. Nu is het oosten van Australië een ruim begrip, maar hier in Gatton is geen sprake van wateroverlast! De overstromingen in het zuidoosten van Queensland en het noordoosten van New South Wales zijn hier een kleine 100 km vandaan. De overstromingen zijn ontstaan door aanhoudend noodweer met extreem veel regen in korte tijd, waardoor duizenden huishoudens, gedurende soms een week, van de buitenwereld afgesloten waren. Ondanks de overstromingen zijn de meesten erg blij met de regenval, want de gewassen staan er nu goed bij en de waterdamen lopen weer wat voller. Overigens heb ik met mijn lengte sowieso niet zo snel problemen met mijn hoofd boven water te houden :D.

Afgelopen maandag heb ik mijn dag nuttig besteed door alle afleveringen van het nieuw seizoen van Boer zoekt vrouw te bekijken :D. Het blijft een prachtig programma! Deze dag ben ik aan het eind van de middag ook even bij de melkstal, waar de koeien van het proefbedrijf op de campus worden gemolken, langsgelopen om te vragen of ik hier een handje kon helpen. Dit was geen probleem, graag zelfs, en zo heb ik deze week een aantal keer in de melkput gestaan om de ±140 koeien te melken. Het was nog wel even wennen om de melkstellen achter tussen de poten aan te sluiten van de vaak smalle koeien. Tijdens het melken met de melkster uiteraard gepraat over het proefbedrijf en de melkveehouderij in Australië en Nederland. De voornamelijk Holstein koeien (van Amerikaanse en Australische stieren) en enkele Jersey- en Brown Swisskoeien op het proefbedrijf doen het vrij aardig, met een gemiddelde productie van 7.500 kg (305 dagen) en goede gehaltes (4,00% vet en 3,70% eiwit). Moet er wel bij zeggen dat de koeien, naast beweiding, goed worden gevoerd in de voerstal met sorghum en wat bijproducten. Sorghum (rijk aan zetmeel) wordt in Australië vaak geteeld ipv maïs, omdat het beter groeit onder wat tropische omstandigheden.

Woensdag zijn Isabel (studiejaargenote in Wageningen) en Eelco (haar vriend) bij mij langsgeweest! Zij reizen voor een maand in Australië, van Cairns naar Sydney langs vnl de kust. Het was erg leuk ze even te zien en we hebben er dan ook een gezellige dagje van gemaakt. Ik heb Isabel en Eelco een rondleiding over de campus gegeven en ‘s avonds heb ik voor hun gekookt (Hollandse pot (gebakken aardappeltjes, groente en vlees); dacht dat ze dat wel konden gebruiken :)) en hebben we met enkele pilsjes erbij weer ff bijgepraat. De volgende morgen hebben ze, na het ontbijt en nog een bezoekje bij de melkkoeien, hun reis voortgezet.

Als gevolg van dat ik een aantal keren was wezen melken klopte Peter Goodwin (voedingsonderzoeker bij melkkoeien) bij me aan om te vragen of ik hem en twee aio’s wil helpen bij hun onderzoek. Nadat hij me uitgelegd had wat het onderzoek inhield heb ik hem gezegd hun graag te helpen en zo heb ik, vanaf vanmiddag, voor de komende 4-5 weken een nieuw project met melkkoeien! Het gaat om een proef waarbij het effect van het voeren van twee nieuwe commerciële (van het bedrijf Alltech) gistproducten aan melkkoeien onder subtropische omstandigheden wordt gemeten. Hierover zal ik de volgende keer uitgebreider vertellen.

Afgelopen vrijdag zijn mijn huisgenoot Tony en ik verhuisd, van huis nr 8 naar het huis ernaast, nl huis nr 9 :). In het huis waar ik zat komt een gezin en mijn nieuwe onderkomen is net helemaal opgeknapt, met een nieuw laag verf aan de binnen- en buitenkant, nieuwe vloerbedekking en er komen nog nieuwe bankstellen voor in de woonkamer. Mijn kamer is nog wat groter en ook met meer lichtinval, uitstekend dus! Nog wel grappig: op het enige schilderij dat in het huis hangt staan ...... koeien idd :D. ’s Avonds heb ik op tv gekeken naar de premiere van de nieuwe show (Varekai) van Cirque du Soleil. Ik ben vorig jaar in Nederland naar hun vorige live show geweest en deze shows zijn werkelijk prachtig, met ongelofelijke acrobatische en goochel acts, erg grappige stukken met clowns en live muziek en zang. Mocht je altijd al een keer naar een show hebben willen gaan, ik zou zeggen zeker doen, topshow!

Zaterdag ben ik weer op mijn mountainbike gestapt voor een tochtje en heb ook nog hardgelopen (deze week overigens al drie keer getraind). Als ik zo nog even doorga moet het goed gaan komen voor de Batavierenrace en de RunBikeRun. Deze dag waren er verschillende boeren hun gras, luzerne of sugar graze (een sorghum soort van 1,5-2 m hoog) aan het maaien (zie foto’s). Onderweg ook nog twee verschillende beregeningsinstallaties gespot en langs een rassenproefveld van allerlei gewassen gefietst.

Zondagavond ben ik met Joe, Nicole (een vriendin van Joe) naar de voetbalwedstrijd tussen Queensland Roar en Sydney FC wezen kijken in het mooie Suncorp Stadium in Brisbane. Queensland Roar komt uit Brisbane en speelt in mooie oranje :D shirts. Deze wedstrijd uit de voorlaatste speelronde was tussen de nummers 2 en 3 van de competitie; de eerste vier spelen play-off wedstrijden om de Australische titel. Ondanks de briluitslag (0-0) was het een aantrekkelijke wedstrijd om naar te kijken en met een geweldige sfeer, want waar zie je nog dat, zonder enige vorm van ongeregeldheden, er geen hekwerk om het veld én de uitspelende ploeg staat en er een streaker het veld oploopt! Bovendien was het weer zodanig om de wedstrijd in korte broek en t-shirt te bekijken, onder het genot van een paar biertjes :cool:. Saint Guus (Hiddink) heeft voetbal hier weer op de kaart gezet en dat is te merken ook aan een leuke competitie en groter wordende supportersaantallen (deze wedstrijd was met een recordaantal toeschouwers voor de Queensland Roar met ruim 30.000 toeschouwers). Hierna hebben we nog lekker gegeten bij een Turks restaurant.

Ik laat het hierbij voor deze keer, volgende keer in ieder geval meer over het nieuwe project.

Groeten Bart

  • 14 Januari 2008 - 05:45

    Ardmans:

    Ha Bart,

    Aan werk voorlopig geen gebrek dus!
    Schitterende schwalbe trouwens op die voetbalfoto, kreeg ie nog een strafschop mee? :-D Net Arjen Robben in het Nederlands elftal ;-)
    Succes verder!

    Greetz

    Ard

  • 14 Januari 2008 - 07:28

    Jauke:

    Hey Bart,

    Ziet er niet verkeerd uit dat huisje, dik voor mekaar zo te zien. Dat Sorghum moeten ze hier in Afrika ook telen maar ben het nog niet tegengekomen. Boer zoekt vrouw kan ik helaas vanaf hier niet volgen, internet is te langzaam, maar ik hoorde al dat het interessant was. Succes met je nieuwe project!

    Gr. Jauke

  • 14 Januari 2008 - 08:37

    Fieike:

    Hey Bart,
    het klinkt alsof je genoeg te doen hebt! Hier kijken we Boer zoekt vrouw ook trouw elke zondag. Gister nog zelfs, met het huis, tussen het (verlaat) nieuwjaarsdiner in. Succes nog al je activiteiten...X Fieke

  • 14 Januari 2008 - 10:01

    Non:

    Hoi Bart,

    Gelukkig geen overstromingen voor jou dus! Foto's zien er weer goed uit, en dat hardlopen doe je goed! Ik vrees dat jij de enige bent die zo goed aan het trainen is, hier zijn we minder goed bezig :-p En er komen ook weer wat feestjes en borrels aan, dus beter wordt het in ieder geval niet haha. Bedankt voor je verhaaltje, en tot mails!
    x Non.

  • 14 Januari 2008 - 10:07

    Yvonne:

    Heeje bart!

    Mooi optrekje heb je weer! Succes weer met je nieuwe project en tot mails!!

    kus vanuit een zonnig wageningen :-S

  • 14 Januari 2008 - 11:00

    Linda:

    Hey Bart!
    Leuk dat huisje! Dus je hoeft nu niet meer in de Halls te wonen?!? Beter! Tis wel weer wennen in NL, t weer in Australia is beter, maar de feestjes zijn hier beter! ;)
    Veel plezier nog en doe ze de groeten daar!
    Groetjes, Linda

  • 14 Januari 2008 - 13:07

    Guillaume:

    Hey Lange Baas B,

    Ziet er weer schier uit allemaal! Zo ver van huis en dan even met je studiegenote afspreken, best gaaf :-) Maak er wat van de komende weken met je melkkoeienproject. Je bent weer eens met de neus in de boter gevallen :-p

    Groeten vanuit de Chinese rimboe,
    Guillaume

  • 15 Januari 2008 - 10:08

    Djûke:

    Ha Bart,

    Het duurde eventjes, maar ik ben weer helemaal bijgelezen hoor. Klinkt erg goed :-) Ben vooral blij dat je naast al je bezigheden ook nog tijd kunt vinden om te trainen voor belangrijke dingen zoals RBR en Bata. Ga zo door :-D!!!

    Groetjes vanuit Wellington,

    Djûke

  • 16 Januari 2008 - 06:06

    Isabel:

    Hey bartje! Leuke foto's weer! Jammer dat wij ze niet aan het werk hebben gezien in het binnenland. We hebben ook nog wat schaapjes gespot richting sydney. Het weer valt dus nog aardig mee in Brisbane? Wij hebben de 40C gehad in t binnenland... pfff wat is 27C dan koud in de avond!
    Suc6 met je nieuwe project!
    grz isa en eelco

  • 22 Januari 2008 - 20:15

    Arjenne:

    Ben je al bruin?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Gatton

Bart

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 2320
Totaal aantal bezoekers 63379

Voorgaande reizen:

17 November 2007 - 19 November 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: