Adelaide, Great Ocean Road en Melbourne - Reisverslag uit Gatton, Australië van Bart Bastiaansen - WaarBenJij.nu Adelaide, Great Ocean Road en Melbourne - Reisverslag uit Gatton, Australië van Bart Bastiaansen - WaarBenJij.nu

Adelaide, Great Ocean Road en Melbourne

Door: Bartje

Blijf op de hoogte en volg Bart

04 Januari 2008 | Australië, Gatton

Allereerst iedereen nogmaals de beste wensen voor 2008!

Gisteren (donderdag 3 januari) ben ik teruggekomen in Gatton na mijn korte en geweldige reis naar het zuiden van Australië. Veel mooie dingen gezien en meegemaakt, dus ik zal jullie gelijk mijn belevenissen vertellen. Ik zou zeggen: ga er maar even voor zitten ;).

Adelaide
Op maandagmorgen 24 december heeft Joe me in alle vroegte (4.30 u .opgestaan) weggebracht naar het vliegveld in Melbourne. Vanaf hier ben ik naar Adelaide gevlogen, waar ik om 8.30 u. plaatselijke tijd aankwam. Even gewacht tot ik mijn backpack weer had en vervolgens de bus naar het centrum gepakt en mijn spullen bij het hostel (Backpack Oz) achtergelaten, waar ik twee nachten zou verblijven. Hierna ben ik direct op pad gegaan om de stad Adelaide (provincie South Australia) te gaan verkennen. Op deze eerste dag heb ik het South Australian museum (met tentoonstellingen over zoogdieren van over de hele wereld, de Aboriginal cultuur en Pacific culturen, fossielen en Australische fauna en zoogdieren) en het parlementsgebouw van South Australia doormiddel van een rondleiding bekeken. Tevens heb ik behoorlijk wat mooie, relatief oude gebouwen, waar Adelaide om bekend staat, gezien, zoals de gebouwen van de universiteit van South Australia, het treinstation, de bibliotheek en een kathedraal. Daarnaast heb ik nog een kortstondig bezoek gebracht aan de Art Gallery (kunstmuseum met voornamelijk schilderijen) van South Australia en The Bradman Trail (collectie van ‘’s werelds beste’ cricketer Sir Donald Bradman). ’s Avonds was er een kerstfeestje met een prima (gratis) kerstdiner (flink stuk kip, volop groenten en rijst) in het hostel en kwam de kerstman op bezoek! Even op schoot bij de kerstman om een cadeautje in ontvangst te mogen nemen :D. Cadeautje was chocolade en een tandenborstel. Feestje ging nog door tot een uur of elf, want om tien uur sluit de bar elke dag. De volgende morgen (eerste kerstdag) op tijd op om meer van Adelaide te zien. Ik ben deze dag als eerste met de bus naar historisch Hahndorf gereisd; Australisch oudste Duitse stadje in de heuvels van Adelaide. Hierna ben ik lopend de hoogste heuvel Mount Lofty opgegaan, voor een geweldig uitzicht over de stad en de kust. Vervolgens ben ik met wederom de bus naar Port Adelaide gegaan, voor een wandeling langs de historische maritieme gebouwen en haven van Adelaide. Als laatste deze dag nog even door de botanische tuin gelopen. Deze avond was het prima bijkomen in het hostel met enkele biertjes! Op tweede kerstdag ben ik met de Overlander, trein die je speciaal moet boeken, in een tien uur durende reis naar Geelong (stad ten westen van Melbourne) gegaan. Hier heb ik de nacht doorgebracht in het National Backpackers Hotel en de volgende morgen een huurauto opgepikt.

Great Ocean Road
Donderdag 27 december op tijd met de auto vertrokken om één van ’s werelds populairste wegen, The Great Ocean Road, te gaan berijden, welke loopt langs prachtige natuurelementen, bossen, rotsen met watervallen en stranden. Voor het gemak heb ik bij de foto’s een kaartje met hierop de Great Ocean Road (zwarte lijn langs de kust) gevoegd. Vanuit Geelong ben naar Torguay gereden; vanaf hier begint de Great Ocean Road officieel. Vervolgens gestopt in Torguay (bij Jan Juc en Bells Beach), in Anglesea (bij Point Roadknight en Uruqhart Bluff) en in Aireys Inlet (bij de vuurtoren in Split Point en Eastern View met de Memorial Arch). De reis liep deze dag, via erg bochtige wegen langs de prachtige kust, verder via Lorne (pier en Sheoak waterval), Seperation Creek, Wye River, Kennet River (koala’s in het wild), Wongarra en Skenes Creek tot aan Apollo Bay. In Appolo Bay heb ik even rustig over het mooie strand gelopen, accomodatie voor overnachting in Appolo Bay Backpackers geregeld en ben ik naar Marriners Lookout gegaan voor een prachtig uitzicht over Apollo Bay. De dag was nog jong en daarom ben ik via binnenwegen (lees zand- en grindpaden) naar Beech Forrest gereden voor de Otway Fly Tree Top Walk en de Hopetoun waterval in het Otway National Park. De Fly Tree Top Walk is een wandeling door het bos op hoogte, over zware metalen bruggen en met een uitkijktoren op 47 meter hoogte. De bomen zijn dus minimaal net zo hoog! Ik was pas rond 8 uur ’s avonds in het hostel en heb toen snel gekookt en gegeten en ben vervolgens met een Brit, een Singaporees en drie Duitse dames naar de plaatselijk kroeg geweest. Erg gezellig en met sluitingstijd (1 uur, valt mee ;)) terug naar hostel gegaan.

De volgende dag heb ik toch weer op tijd mijn reis over de Great Ocean Road voortgezet. In het Otway National Park ben ik afgezakt naar Cape Otway, het zuidelijkste punt langs deze route. Hier staat de oudste vuurtoren van het vasteland van Australië en het Telegraph Station, vroeger gebruikt voor verzending van telegraafberichten tussen zeeschepen en Tasmanië. Onderweg nog een flinke kudde met voornamelijk Jerseykoeien gepasseerd. De Great Ocean Road leidde verder naar Princetown, Port Campbell en Peterborough. Tussen deze plaatsen aan de kust liggen de werkelijk prachtige Gibson Stepps, de bekende Twelfe Apostles, Loch Ard Gorge en de London Bridge. Al deze bezienswaardigheden zijn rotsformaties van zacht lijmsteen, die ontstaan zijn door verwering door zon, zee en wind gedurende miljoenen jaren. Delen van deze rotsformaties verdwijnen door de jaren heen dan ook door de verwering en daarom zijn de 12 apostels geen 12 apostels meer (nog 9 zichtbare) en bestaat de London Bridge nog maar uit één brug (in plaats van een dubbele). Deze rotsformaties zijn erg mooi om te zien! De Great Ocean Road eindigt vervolgens ergens tussen Peterborough en Warrnambool, waartussen ook nog de Bay of Islands liggen. Ik heb jullie een prachtige indruk van de Great Ocean Road proberen te geven, maar ik kan jullie nu uit eigen ervaring vertellen: er gaat niets boven om deze weg zelf te ervaren!!!

Na het einde van de Great Ocean Road ben ik naar Warrnambool gereden om daar te overnachten in het Beach Backpackers hostel. Op de derde dag dat ik de auto had ben ik via Port Fairy naar het noorden gereden, via het Mount Eccles National Park (Lake Surprise), naar het grote Grampians National Park. Een prachtig bosgebied met meren en watervallen (o.a. Mackenzie Falls). De auto moest de volgende dag weer teruggebracht worden en daarom ben ik ’s avonds naar Geelong teruggegaan en hier in hetzelfde hostel van een paar dagen eerder overnacht.

Melbourne
De laatste dagen was ik in de mooie stad Melbourne (provincie Victoria). Nadat ik de auto had teruggebracht ben ik met de trein naar Melbourne gegaan en heb ik me ingecheckt bij het hostel. Hierna heb ik de Melbourne Zoo bezocht. De volgende dag (oudjaarsdag) heeft Catherine (zus van Joe) me met haar auto opgepikt en zijn we naar Phillip Island gereden en naar het strand geweest. Je gaat het overigens niet geloven, maar op de laatste dag van het jaar was het 42..., ja, graden in Melbourne :cool:! Gelukkig was het aan het strand goed vol te houden. Hierna zijn we naar het zomerhuis, vlak aan het strand, van de ouders van één van haar vriendinnen gegaan in Grantville, waar ik oud en nieuw heb gevierd met een groep mensen die elkaar allemaal wel ergens van kenden. De avond begon met een barbeque en de nodige alcholische versnaperingen, waarna we na 00.00 uur wat vuurwerk hebben gezien en we de eerste champagnefles ontkurkt hebben. Hierna volgde nog enkele flessen :D. Was leuke avond en de volgende morgen was ik bijzonder vroeg en fris weer op! Na wat dingen opgeruimd te hebben, ben ik naar Melbourne teruggegaan en ben ik de stad gaan bekijken. Als eerste heb ik een bezoek gebracht aan de Eureka Tower voor een geweldig uitzicht over de stad. Op de foto van het uitzicht is te zien: links boven de Yarra River het beroemde Melbourne Cricket Ground (MCG) stadium en de tennisbanen (met o.a. Rod Laver Arena) van de Australian Open en onder de rivier een park met de Alexandra Gardens, Queen Victoria Gardens, King’s Domain (waar op nieuwjaarsdag een groot muziekfestival gaande was) en het Government House van Victoria. Tevens bevind zich in dit park een botanische tuin en een zeer groot en indrukwekkend oorlogsmonument, The Shrine of Remembrance. De avond van de laatste overnachting in het hostel Nomads Industry was erg gezellig met een quiz over het jaar 2007, waarin ik met mijn team net geen eerste was geworden ;).

Op 2 januari ben ik van Melbourne naar de Gold Coast gevlogen (goedkoopste ticket), om vervolgens met bus en trein in Brisbane uit te komen, waar ik de nacht heb doorgebracht in een nette accomodatie, omdat ik de volgende morgen weer paraat moest staan (03.45 u.) om van twee koeien stukjes hypothalamus en hypofyse te verzamelen in het slachthuis. ’s Middags ben ik dan teruggekeerd in Gatton. Het was een zeer aangename kerstvakantie!

Dit lijkt me wel voldoende voorlopig om jullie even een werk- of studieontwijkendgedrag moment te verschaven :). Tot de volgende keer, met nieuwe verhalen over....

Groeten Bart

  • 04 Januari 2008 - 14:46

    Tom:

    jij ook nog de beste wensen!

    zitten prachtige foto's tussen!
    zo zie je nog eens wat moois!

    nou veel plezier nog verder

    gr Tom

  • 04 Januari 2008 - 17:26

    Lotte:

    Hee Bart!
    Klinkt mooi allemaal! Heb je ook nog veel mensen ontmoet? Of helemaal alleen de great ocean road gedaan? Nomands is leuk he :D die trivia avonden zijn berucht geloof ik, laat ik zeggen dat wij met ons groepje net geen laatste geworden zijn...;) haha

    succes met je stage na het vakantie houden:p

    xo

  • 04 Januari 2008 - 20:19

    Fieke:

    Hey Bart,
    klinkt als n erg goede vakantie!Over 2 daagjes is hij hier voor de meeste studenten alweer afgelopen, helaas.. Maar ook hier enorm genoten! De foto's zien er gaaf uit! Vooral die van de Gibson Stepps! Ik wil ook naar Australie;) X Fieke

  • 05 Januari 2008 - 04:57

    Isabel:

    hey, weer heel wat beleefd in het zuiden van australie! Gerbrich nog tegen gekomen?Wij zijn 9 jan rond brisbane of gatton. Kan je daar slapen in dat gat ;-)
    We bellen nog!xxx

  • 05 Januari 2008 - 13:59

    Guillaume:

    Hey Lange Baas B,

    Allereerst ook voor jou een in alle opzichten voorspoedig 2008 toegewenst! Wat heb je een geweldige kerstvakantie gehad als ik dat zo lees. Is wel apart he om met Kerst en Oud en Nieuw ergens in de zon te zitten en een keer niet thuis met familie en vrienden in het gure Nederland :-)

    Veel succes wederom met je stage de komende tijd. Zal wel weer even wennen zijn om je daar op te concentreren :-p

    Groeten,
    Guillaume

  • 05 Januari 2008 - 17:47

    Linda:

    Hey Bart!
    Komt bekend voor allemaal! Erg leuk!
    Ben ondertussen weer in NL... brrr... maar zeker leuk om iedereen weer te zien/spreken na ruim 5 maand!
    Succes nog en doe iedereen de groetjes in Gatton!
    x Linda

  • 06 Januari 2008 - 10:51

    Jus:

    Hey Bart! Jij ook de beste wensen voor 2008! Begint goed voor je, zo te zien! Enneh, lief dat je aan me denkt, met het water"lelij" paviljoen... :-p

    x Judith

  • 06 Januari 2008 - 17:13

    Naomi:

    Hey bart
    ik heb er eventjes overgedaan om alles te lezen en te zien, maar dan heb je ook wat;) Zo te zien vermaak jeje prima, goed bezig! Hier alles ok, morgen eindgesprek dus wordt spannend. Sorry voor alle sms spam, haha
    doeii Naomi

  • 06 Januari 2008 - 18:05

    Non:

    Hai Bart!
    Staat je goed hoor, zo'n parlementsgebouw :-) leuke foto's. Ik ben toevallig afgelopen 2 dagen bezig geweest met het maken van 2 lustrumfoto albums, en ze zijn bijna af! Gelukkig!
    Maarehm, ik heb gezien dat je weer genoeg vakantie hebt gevierd, dus tijd om weer echt aan het werk te gaan mag wel ja!

    Spreek je! xx Non.

  • 07 Januari 2008 - 00:05

    Ard:

    Ha Bartmans,

    Ben je al geëvacueerd :-P? Zelfs in Canada valt te lezen dat er in Oost-Australië overstromingen zijn! Of valt het bij jou nog mee? Naja, zolang het water niet hoger komt dan 2 meter heb jij geen last :-D

    Greetz

    Ard

    P.S. Mooi reisverslag trouwens!

  • 09 Januari 2008 - 15:26

    Marijke:

    Ha die Bart,
    Ik heb inderdaad de tijd genomen om twee! verhalen van jou te lezen. Ik liep dus achter.Dat was dus werkontwijkend gedrag
    Je hebt groot gelijk dat je de kansen helemaal benut om veel te reizen en te zien. En succes met de voortzetting van je stage
    groetjes

  • 10 Januari 2008 - 09:03

    AnneTTe:

    Hallo Bart,
    Ook nog de beste wensen namens ons allen.
    Wat een prachtige dingen heb jij gezien en het weer lijkt me daar nu ook aangenamer dan hier.(koud).
    Nog een prettige tijd daar.
    Groetjes AnneTTe

  • 11 Januari 2008 - 11:29

    Marijn:

    Gaaf die foto's! Ik wil ook wel eens naar Aussie, dat lijkt me toch wel mooier dan India!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Gatton

Bart

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 63376

Voorgaande reizen:

17 November 2007 - 19 November 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: