Back from Down Under - Reisverslag uit Wageningen, Nederland van Bart Bastiaansen - WaarBenJij.nu Back from Down Under - Reisverslag uit Wageningen, Nederland van Bart Bastiaansen - WaarBenJij.nu

Back from Down Under

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

01 Mei 2008 | Nederland, Wageningen

Hoi,

Het heeft even op zich laten wachten, maar hierbij mijn laatste verhaal over het laatste deel van mijn reis in Australië. Ga er maar even voor zitten, want het is geen kort verhaal geworden :). Na twee dagen op en in respectievelijk zes en vier verschillende luchthavens en vliegtuigen te hebben doorgebracht was ik weer terug op Nederlandse bodem! Dondermiddag 17 april ben ik thuisthuis in Groede aangekomen en na een goede nachtrust was ik de volgende dag weer topfit. Op Schiphol kwam ik er overigens al snel achter dat alleen een t-shirt en korte broek nog niet voldoende is voor het Nederlandse klimaat :). Inmiddels ben ik alweer anderhalve week in Wageningen te vinden, waar ik vorige week zondag weer intrek in mijn oude kamer op M3 heb genomen.

In mijn vorige verhaal was ik gebleven bij donderdag 3 april. Op deze dag zijn we (mijn ouders en ik) vanuit Windsor naar de Blue Mountains gegaan. De Blue Mountains is een gebergte ten westen van Sydney, dat behoort tot het werelderfgoed van Unesco en zijn naam dankt aan de eucalyptusbossen die de lucht een blauwe gloed zouden geven. Als eerste zijn we ’s ochtends over de Bells Line of Road aan de noordkant, naar Lithgow aan de westkant gereden, met een stop bij de Zig Zag Railway. In Lithgow zijn we naar Hassan Walls lookout geweest, het hoogste uitkijkpunt in de Blue Mountains, met een prachtig uitzicht over het achterliggende land. Hierna zijn we naar het zuiden naar Katoomba gegaan, met onderweg stops in Hartley (liepen mooie alpaca’s), Mount Victoria (lunch) en Blackheath (geweldig uitkijkpunt bij Govetts Leap Lookout). In Katoomba zijn we eerst naar Scenic World gegaan, waar we met een kabelbaanlift in de vallei zijn afgedaald. Na een wandeling door de bossen kwamen we dan uit bij de kabeltrein, die ons over een enorm steile rails weer naar boven heeft gebracht. Vervolgens zijn we in Katoomba naar Echo Point gereden. Vanaf Echo Point hadden we een adembenemend uitzicht over de vallei, met de bekende en mooie rotsformatie The Three Sisters. Aansluitend hebben we in de plaats Wentworth Falls een wandeling gedaan naar een uitkijkpunt op de hoge Wentworth watervallen. Was een frisse (± 11 graden met veel wind) maar erg mooie dag! In St Marys hebben we de nacht in een motel doorgebracht.

De volgende dag zijn we naar Sydney gereden, waar we ’s morgens de auto hebben terug gebracht. Een blik op de kilometerteller vertelde ons dat we ruim 4000 km in 14 dagen hebben gereden! Omdat we nog geen onderkomen hadden voor de twee nachten in Sydney zijn we eerst op zoek gegaan naar een motel/hotel, die we gelukkig vrij snel hadden gevonden (F1 hotel in William Street). Na de lunch zijn we naar Circular Quay gelopen, waarvanuit alle ferry’s vertrekken die in de Sydney Harbour rondvaren. Hier hebben we twee keer een ferry genomen om de Sydney Harbour vanaf het water te bekijken. Vanaf Circular Quay hadden we al direct een geweldig zicht op de meest bekende attracties van Sydney; de Harbour Bridge en het Opera House. Het was goed vertoeven in de zon op de ferry’s in de Sydney Harbour, met haar mooie baaien en eilandjes. De dag hierna hebben we een mooie lange stadswandeling gedaan, via Hyde Park (Anzac War Memorial met Pool of Reflection, Archibald Memorial Fountain en St Marys Cathedral) en Macquarie Street (o.a. State Library of NSW en de prachtige Royal Botanic Gardens (met o.a. het Conservatorium of Music en het Government House gebouw)) naar het Opera House en verder via Circular Quay en The Rocks naar de Harbour Bridge. Deze dag was alweer de laatste dag van onze reis samen, waarbij we ‘s avonds nog uit eten zijn geweest. Alledrie hebben we veel plezier gehad tijdens deze reis en enorm genoten van de mooie dingen die we hebben gezien en gedaan!

Op zondag 6 april ben ik ’s ochtendsvroeg naar mijn volgende bestemming (Alice Springs) gevlogen. Mijn ouders hadden nog een hele dag in Sydney voordat hun vlucht ‘s avonds terug naar Nederland ging, waarbij ze naar het Sydney Wildlife World en Sydney Aquarium zijn geweest. Nadat ik net voor de middag bij Haven Backpackers in Alice Springs had ingecheckt ben ik rond gaan kijken in Alice Springs, dat omringd wordt door bergen en ligt in het midden van Australië in The Northern Territory. Ik ben naar het uitkijkpunt over de stad vanaf Anzac Hill gelopen, waarna ik enkele biertjes op het terras met wat mensen heb gedronken. In Alice Springs was het op dat moment rond de 30 graden met een stralende zon :D.

Vanaf maandagmorgen stond een 3-daagse tour ‘rond’ Alice Springs op het programma, met als absolute hoogtepunten een kijkje bij Kata Tjuta (The Olgas), Uluru (Ayers Rock) en Watarrka (Kings Canyon); alledrie prachtige rotsformaties in hartje Australië. Iets na 6 uur werd ik bij het hostel opgepikt door een 4-wheel drive truck met als chauffeur en gids Sauce (hij zag eruit of hij een aantal jaar als bosjesman heeft geleefd, maar hij was een erg leuke gids :)). In de truck, waar 16 mensen in kunnen, zat ik met twaalf andere mensen (2 Ozzie’s, 2 Fransen, 1 Taiwanese, 5 Japanners en 2 Zwitserse). Als eerste zijn we deze morgen gestopt bij een Camel Farm waar je een ritje op een kameel kon maken, wat ik overigens niet gedaan heb, omdat het maar een ritje van nog geen vijf minuten was. Hierna zijn we weer de weg opgegaan en na ruim 400 km kwamen we aan bij het Yulara Resort, waar we hebben geluncht. Vanaf hier was het nog maar een korte rit tot aan Kata Tjuta. Bij Kata Tjuta hebben we een mooie wandeling van een paar uur gedaan langs en over de rotsen. Vervolgens zijn we een stukje terug gereden tot aan een plek waar we, onder het genot van een glaasje champagne, hebben mogen genieten van het prachtige zicht op Kata Tjuta en Uluru tijdens zonsondergang! De kleuren van deze rotsformaties veranderen voortdurend tijdens zonsondergang (en ook zonsopgang), wat werkelijk schitterend is om te zien :D. ’s Avonds werd er door de groep gekookt en gegeten in het Yulara Resort, waarna ik en nog wat andere de nacht buiten in een swag (Australische slaapzak) onder de sterrenhemel hebben doorgebracht.

Het was een kort nachtje want ’s ochtends stonden we om 05.00 u. op om, na het ontbijt, de zonsopgang bij Uluru te zien. Dit was wederom prachtig! Aansluitend hebben een wandeling van 3,5 uur rond deze rotsformatie gedaan. Helaas konden we deze dag niet naar boven klimmen vanwege te veel wind. Na de wandeling was het tijd voor een groepsfoto en hebben we gelunched in opnieuw het Yulara Resort. ’s Middags zijn we richting Kings Canyon gereden, een rit van een paar honderd kilometer, waarbij we onderweg wilde kamelen hebben gezien en gestopt zijn om hout te sprokkelen voor het kook- en kampvuur ’s avonds. Na het eten zijn we rond het kampvuur gaan zitten en werd er gezellig geouwehoerd. ’s Nachts heb ik opnieuw buiten in een swag geslapen.

De volgende ochtend was het weer vroeg dag en met het ontbijt achter de kiezen zijn we begonnen aan een 3,5 uur wandeling bij Kings Canyon. Tijdens de wandeling met indrukwekkende rotsen en geweldige uitzichten kwamen we o.a. langs de Garden of Eden, een beekje waarlangs veel groen staat en waar veel nachtdieren zich ophouden. Tijdens het klimmen en klauteren was het elke keer weer een verassing wat er te zien was. Na de lunch ging de reis alweer terug naar Alice Springs, maar het was een geweldige tour :D! Tijdens de terugreis zagen we nog verschillende kleine wervelwinden (tornado’s). Ter afsluiting gingen we ’s avonds met de groep uit eten, waarna de dag eindigde in een stapelbed in Haven Backpackers. Ondertussen had ik vernomen dat mijn ouders gelukkig goed thuis waren aangekomen (had geen bereik buiten Alice Springs).

Op donderdagochtend 10 april stond ik weer paraat om aan de volgende 3-daagse tour te beginnen, van Alice Springs naar Darwin (ligt ook in Northern Territory, in het noorden van Australië). Deze tour was met een 24-persoons bus met trailer, die wel helemaal vol zat. De groep bestond naast mij uit nog 3 Nederlanders, 4 Spanjaarden, 4 Duitsers, 2 Denen, 2 Ieren, 2 Zwitsers, 2 Tjsechen, 1 Ozzie, 1 Taiwanese, 1 Schotse en 1 Zweedse en met gids Rachel.
De eerste stop van de dag was bij een beeld ter markering van de Tropic of Capricorn, de meest zuidelijke breedtegraad. Hierna volgde een korte stop bij een groot beeld in de plaats Aileron dat er staat ter nagedachtenis aan de eerste Aboriginal die het Australische staatsburgerschap kreeg ergens in de jaren 60. Vervolgens werd er gestopt bij een Telegraph station en in het dorp Wycliffe Well, dat zich de U.F.O. hoofdstad van Australië noemt! Als laatste zijn we bij de Devils Marbles geweest, een stel (naar het lijkt bij elkaar gelegde) mooie ronde rotsstenen. Hier lagen tevens King Kong’s Nutts ;). Na nog even gezwommen te hebben bij Mary Ann Dam, volgde het avondeten bij Banka Banka Cattle Station. Hier werd ook geslapen, maar niet voordat we nog wat biertjes hadden gedronken in de bar op het terrein.

De volgende dag stond er een erg lange rit op het programma en daarom vond onze gids Rachel het wel een goed idee om tussendoor te stoppen om een aantal bierestafettes te houden. Dit idee werd toch in ieder geval door één persoon erg positief ontvangen... :D. Er werden twee teams van twaalf mensen gevormd (voorste en achterste deel van de bus) die gingen strijden in een best of 3 om niet te hoeven afwassen de volgende dag. Voor de volledigheid zal ik er even bij zeggen dat er niet gedronken hoefde te worden, maar degenen die dus niet wilden moesten wel heel hard hun team aanmoedigen! Zo gezegd, zo gedaan. De eerste stop en dus de eerste bierestafette volgde om 10.30 u. in Dunmarra. Deze eerste ronde was een prooi voor The Hauling Dingo’s, inderdaad het team waar ik deel van uitmaakte. Hierna ging de reis verder met de volgde stop in Daly Waters. In de Daly Waters Pub werd eerst wat gespetterd in het zwembad dat er bij zat, waarna de tweede bierestafette en lunch (barbeque) volgde. Ik had binnen ons team geopperd om deze ronde uit handen te geven, zodat we de derde ronde ook nog konden doen en daar had iedereen wel oren naar :D. Zo werd er met minimaal verschil verloren. Overigens is de Daly Waters Pub erg grappig om te zien van binnen vanwege de dingen die er allemaal hangen. Iedereen die er langskomt kan iets persoonlijks achterlaten, waardoor er onder tegen de bar honderden naamkaartjes e.d. hangen en aan en tegen het plafond hangen er vlaggen, sjaals, briefgeld, ondergoed, BH’s, etc.! Ik heb mijn boxershort toch maar aangehouden, maar in plaats daarvan een naamkaartje van mij van de University of Queensland tegen de bar geniet. Eens kijken of mensen die er in de toekomst langsgaan dit kaartje herkennen :). Halverwege de middag werd gestopt in Materanka bij Maluka’s Bar voor de derde ronde van de bierestafette. Omdat er een aantal mensen van ons team besloten hadden om ermee te stoppen en het andere team meer mensen had die gingen atten heb ik deze ronde twee biertjes ge-at. Dat ging me goed af en zo wonnen we met ruim verschil de derde en laatste ronde; geen afwas voor ons dus :D:D. Hierna volgde in de bus nog een Weet-Bix-competitie, waarbij het de bedoeling was om een Weet-Bix (een enorm droge ontbijtgraankoek) naar binnen te werken, zonder daarbij te drinken. Dit bleek niet mijn sterkste onderdeel, maar ik heb toch een top-10 plaats behaald. Dit alles was overigens erg bevorderend voor de sfeer in de bus! ’s Avonds was het in het overnachtingskamp erg gezellig, mede omdat er nog enkele bierspellen gedaan werden.

Daags erna heb ik met een deel van de groep ’s ochtends een korte wandeling gedaan naar de Barrawei Lookout met uitzicht over Katherine Gorge en met aansluitend een cruise in Katherine Gorge over de Katherine River die mooi tussen de rotsen doorslingerd. Onderweg kwamen we kleine watervallen en strandjes tegen en ook een paar zoetwaterkrokodillen. Na de lunch ging de rit verder naar Darwin, waarbij we nog gestopt zijn in Adelaide River. In de plaatselijke bar hier staat de opgezette buffel die in de Crocodile Dundee film voorkwam. Deze avond werd er gezellig gezamelijk gegeten in het Cavenagh hostel, waar de meeste (incl. ik) ook hebben overnacht.

Op zondagochtend 13 april vertrok ik alweer voor de derde en laatste 3-daagse tour. In deze tour ‘rond’ Darwin werden de mooie en grote Litchfield en Kakadu National Parken bezocht. De 4-wheel drive truck zat met 13 mensen net niet vol en we kregen twee gidsen mee, te weten Shaun en Debden. In het Litchfield NP hebben we ’s morgens een wandeling naar de Burley Falls gedaan, waar we vervolgens ook lekker in hebben gezwommen. Iets verderop hebben we gelunched, waarbij hotdogs van de barbeque op het menu stonden. Hierna gingen we naar Adelaide River, waar we de Jumping Crocodile Cruise gingen doen. De zoutwaterkrokodillen die in de rivier zwemmen werden eerst opgespoord, waarna met lokaas geprobeerd werd om ze uit het water te laten springen. Ik kan je zeggen; ik heb ze uit het water zien springen en nog ver ook! Het was geweldig spectaculair om dit te zien gebeuren. We hadden zelfs het geluk dat er een enorm grote krokodil van ruim zes meter lang en zo’n 100 jaar oud bij was.

De volgende morgen zijn we naar Ubirr in het Kakadu NP gereden. Hier hebben we een lange wandeling gedaan, met onderweg prachtige rotsschilderingen van Aboriginals en mooie uitzichten. Het regenseizoen liep dan wel op zijn eind, maar er stond hier en daar nog genoeg water. ’s Middags zijn we naar Gubara gegaan. Hier heb ik met een deel van de groep en gids Debden een klim gedaan naar een top van de bergen, over steile en door nauwe rotsen. Bovenaan hadden we een geweldig uitzicht over de vallei! Vervolgens zijn we afgedaald en hebben we een heerlijke duik genomen in een kleine pool met een waterval. ’s Avonds was er een goede barbeque en werd er gezellig geouwehoerd. De overnachting vond plaats in de Kakadu Lodge in Jabiru.

Op dinsdag 15 april was de laatste dag van de tour, maar ook de laatste dag in Australië, aangebroken :(. Na een vroeg ontbijt ging de de rit naar Yurmikmik. Langs de weg zijn we gestopt bij een metershoge termietenhoop (ik was er zelfs klein bij!). In Yurmikmik hebben we een wandeling van 7,5 km gedaan naar de Motor Car Falls. In de pool met de hoge waterval hebben we uiteraard weer heerlijk gezwommen. Aansluitend hebben we gelunched en nogmaals gezwommen bij de Boulder Creek Falls. Hierna ging de rit, via Pine Creek, alweer terug naar Darwin. Deze avond ben ik met een deel van de groep uit eten geweest en hebben we in het Cavenagh hostel nog wat nagedronken. Tegen middernacht heb ik afscheid genomen van de mensen die ik heb leren kennen tijdens de tours en werd ik met de taxi naar het vliegveld gebracht. Om 01.40 u. ging de eerste vlucht van Darwin naar Brisbane. Vervolgens ging mijn vliegreis via Sydney, Bangkok en London Heathrow naar Amsterdam.

Kijk voor foto’s van dit deel van de reis, maar ook voor nog meer foto’s van de reis met mijn ouders langs de oostkust van Australië, op de volgende site (onderstaande link even kopiëren en plakken in de adresbalk van internet): http://bartbastiaansen.mijnalbums.nl/.
Links op deze site verschijnt bij elke foto een titel.

Als laatste wil ik je bij deze heel erg bedanken voor de vele en leuke reacties op mijn site! Ik vond het erg leuk om je op deze manier te berichten over mijn stage en vakantie in Australië en dan is het ook erg leuk om je reactie daarop te lezen. Ik hoop je snel weer te zien.

Tot ziens, Bart

  • 01 Mei 2008 - 13:35

    Non:

    Hey Bartje,
    leuke foto's ook, je staat er wel vaak bierdrinkend op :-) Ik ben blij dat je zo'n mooie tijd hebt gehad, maar ook goed dat je weer terug bent! Feestjes genoeg te beleven in Wageningen dus je duikt hier zo weer in de nieuwe avonturen! :-D

  • 01 Mei 2008 - 13:41

    Lotte:

    zoooo herkenbaar die foto's..zucht...
    Maar toch weer goed dat je terug bent hoor, hier smaakt het bier veel lekkerder (?). Het was een mooie koninginnedag, op naar 5 mei!!!!

    xox

  • 01 Mei 2008 - 20:47

    Jauke:

    Jo Bart, welkom thuis. Nog mooi wat van de wereld kunnen zien zo te lezen, man wat een verhaal. Intussen alweer gewend hier? net op tijd voor de feestdagen dus, altijd leuk thuis komen dan. Ik spreek je wel weer es.

    Jauke

  • 02 Mei 2008 - 14:20

    Marijn:

    Het verhaal klinkt goed, de foto's moet ik nog bekijken! Ik bekijk die foto's wel via je camera op mijn laptop volgend weekend!

  • 02 Mei 2008 - 16:59

    Djuke:

    Respect Bart, om vanuit de Cavenagh direct door te gaan naar je vlucht naar huis.. wij hadden al de grootste moeite om op tijd te komen voor onze bus de volgende ochtend om half zes haha. Super mooi om dit zo te lezen, ben blij dat ook je laatste weken zo leuk zijn geweest! doeg Djuke

  • 05 Mei 2008 - 13:47

    AnneTTe:

    Hallo Bart,
    Nog heel veel gezien en genoten ook nadat je ouders weg waren. Zal wel weer wennen zijn in ons miniatuur-landje. Nu nog afstuderen! En ik wens je daar veel succes bij. Groetjes AnneTTE

  • 10 Mei 2008 - 10:08

    Remon:

    Yo BB, Vette reis zeg!! Heb er zelf ook al helemaal zin in! Kan helaas je fotos niet openen (k*t internetcafe met trage verbinding) maar dat komt dan later nog wel ;)
    Succes met laatste loodjes in Wageningen!!

    Groet, Remon

  • 15 Mei 2008 - 21:12

    Marijke:

    Ha die Bart,
    Ik heb even ruim de tijd genomen om je prachtige fotoalbum te bekijken!!! Jaloersmakend. Je hebt er echt alles uitgesleept.
    Groetjes
    Marijke en Wim

  • 12 Juni 2008 - 14:42

    Yolentha:

    Hoi Bart, ik weet niet of je dit berichtje leest, maar ik kon je e-mailadres nergens vinden en heb toch een paar vraagjes over een stage aan de universiteit van Queensland. Ik ben een 4de jaars studente diergeneeskunde (Utrecht) en heb via meneer McGowan ook een stage/onderzoeksplaats daar kunnen vinden. Het onderwerp is zo goed als rond, en ik vertrek 9 september, maar nu zit ik nog met 2 vragen: ik ga op de locaties in St. Lucia en Pinjarra Hills mn onderzoek doen; heb jij een tip waar ik zou kunnen verblijven? (ik heb op officiele sites gekeken via de universiteit; maar dan zijn kamers meer dan 150 euro per week) en hoe zit het met Q-fever vaccinatie? Ik las namelijk dat jij die daar hebt gehad... Moet je dat zelf regelen of regelen zij dat? En hoe had jij het geregeld met je verzekering, aangezien ze naar mijn weten daar geen verzekering hebben voor buitenlandse studenten...
    Alvast heel erg bedankt als je dit wilt beantwoorden. Mijn e-mail is Y.M.Roetert@students.uu.nl .
    Groetjes Yolentha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Wageningen

Bart

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 37504
Totaal aantal bezoekers 63258

Voorgaande reizen:

17 November 2007 - 19 November 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: