Stagewerkzaamheden, Toowoomba en Gatton - Reisverslag uit Gatton, Australië van Bart Bastiaansen - WaarBenJij.nu Stagewerkzaamheden, Toowoomba en Gatton - Reisverslag uit Gatton, Australië van Bart Bastiaansen - WaarBenJij.nu

Stagewerkzaamheden, Toowoomba en Gatton

Door: Bartje

Blijf op de hoogte en volg Bart

16 December 2007 | Australië, Gatton

Goedemiddag,

Het kwik loopt hier in Gatton bijna elke dag wel op tot 30 (en meer) graden en dat betekent tot nu toe ook regelmatig (flinke) regenbuien aan het eind van de dag of ’s nachts. Daar is iedereen hier heel blij mee, want het is in Australië al jaren erg droog en voor mij zorgt het voor wat verkoeling :). Op dit moment is het in deze regio in ieder geval mooi groen overal. Overigens geldt in Queensland (en volgens mij wel in de meeste provincies) nog steeds het hoogste waterrestrictielevel 6, waarmee mensen worden verzocht zuinig om te gaan met water en bijvoorbeeld ook dat er niet beregend mag worden. Om even aan te geven hoe het hier in Queensland staat met de watervoorraad: de verschillende waterdammen hebben een waterniveau tussen 20 en 35% van wat het gemiddeld is, droevig dus! Het is niet voor niets dat de nieuwe premier van Australië, Kevin Rudd, global warming hoog op zijn agenda heeft gezet.

Tot zover de inleiding ;). Ik ben vanaf vorige week vrijdag elke ochtend (excl. vorig weekend en afgelopen vrijdag, incl. dit weekend) aan het werk geweest voor het genoemde verteringsonderzoek bij vleeskalveren. Afgelopen maandag zijn de Brahman kruisingskalveren (16 stuks) vanuit hun hokken buiten, naar hun speciale hokken binnen gegaan. Door het gebruik van deze hokken wordt urine en mest apart opgevangen, zodat dit apart gewogen en bemonsterd wordt. De kalveren krijgen elke dag een afgewogen hoeveelheid hooi (90% van hun individuele ad libitum voeropname van buiten) en wat overblijft wordt ook gewogen. Het hooi heeft een droge stof van ± 95% en bevat zeer weinig eiwit! Het doel is om verschillen in voeropname en microbiële eiwitproductie aan te tonen. Mijn werkzaamheden bestaan uit restvoer wegen, nieuw voer afwegen en geven en urine wegen en een monster ervan nemen. Het wegen van de mest en de monsters hiervan nemen heb ik aan mijn begeleiders overgelaten :D.

Vorig weekend ben ik op zaterdag een dag naar Toowoomba geweest met de auto. Het gebruik van de auto is wel grappig. Vier meiden (internationale studenten) hebben samen een auto gekocht en maar ééntje ervan heeft een rijbewijs en een ander is aan het lessen! Nu is degene met rijbewijs naar huis voor vakantie en heeft de rest dus geen chauffeur. Maar ik heb een internationaal rijbewijs en mag hier dus mee autorijden. Dus nu is een unieke samenwerking ontstaan, waarbij zij hun auto inbrengen en ik de chauffeur :cool:. Het links rijden hier gaat uitstekend, mede door de automaat en mijn rij-ervaring van Nieuw-Zeeland. Als ik tijd en zin heb rij ik ze bijv. naar de supermarkt (kan ik gelijk zelf boodschappen doen :)) en zoals vorige zaterdag naar Toowoomba (zij gingen shoppen en ik ging de stad bekijken). In Toowoomba heb ik een aantal mooie tuinen (Queens Park Gardens, Japanese Garden, State Rose Garden) en het oude treinstation bekeken en tevens een bezoekje gebracht aan het Cobb & Co museum (nationale rijtuigen collectie). Tussendoor ben ik bij Picnic Point geweest, wat een geweldig uitzicht heeft over de Lockyer Valley. ’s Avonds heb ik met één van de dames en haar vriend ergens gegeten en zijn we daarna bij Toowoomba’s Christmas Wonderland wezen kijken. Bij een uitvaartgebouw worden 43 thema’s met 290.000 kerstlichtjes uitgebeeld (zie foto’s)! Zoals gezegd doet kerst hier redelijk Amerikaans aan, waarbij huizen en tuinen van top tot teen in kerstsfeer worden verlicht. Deze kerstverlichting was erg mooi om te zien.

Vrijdag ben ik met Michael D’Occhio naar het slachthuis in Kilkoy (ten noorden van Brisbane) geweest. Dit was voor het andere project (hormoonafgifte) waarover ik verteld heb, waarbij we de hypofyse en stukjes hypothalamus uit de schedel van de vleeskoeien nodig hadden. De vijf koeien werden geslacht en aan het eind van de lijn kregen wij de koppen, waarna met wat zagen en snijden de hypofyse en hypothalamus eruit werden gehaald. Omdat deze koeien de eerste waren die die dag geslacht werden, moesten we daar om 6 uur ‘s ochtends zijn. Om hier op tijd te zijn heb ik donderdagnacht in een duur (universiteitskosten: 100 euro) en sjiek hotel :D overnacht in Brisbane, in de buurt waar Michael woont, waar ik om 4.30 u werd opgehaald door hem. ’s Middags met de bus terug naar Gatton gegaan en ’s avonds ben ik naar de End of the Year party van de Staffclub geweest. Lekker eten en drinken en leuke mensen maakte deze avond zeer gezellig!

Gisterenmiddag ben ik voor de eerste keer op mijn mountain gestapt, om wat boodschappen te doen en het gebied rond Gatton te verkennen. Overigens heb ik ook al een paar hardloopsessies gedaan. Beland ik aan het eind van de middag ineens bij een speciale kart- en autoracewedstrijd! In de stad Gatton hebben ze hiervoor blijkbaar een racebaan. Was mooi om even te zien (zie foto’s). Ik ben naar huis gegaan toen er behoorlijk wat repareerwerkzaamheden nodig waren aan de baanafscheiding na een flinke crash van een raceauto :cool:.

Met de kerst en oud- en nieuwjaar zijn de plannen ver gevorderd om naar Adelaide en Melbourne te gaan. Waarschijnlijk ga ik aanstaande vrijdag met Russ en Joe (2 kerels die de Staffclub runnen) mee, die in een rit van ± 24 uur met de auto naar Melbourne rijden, omdat zij hun kerstvakantie bij hun familie gaan doorbrengen. Ideaal dus, want kost me een vliegticket minder, ik zie veel onderweg en het is een stuk gezelliger! Hierover in mijn volgende verhaal meer.

Als laatste: de viering van oud en nieuw in Sydney, Melbourne en Adelaide loopt gevaar door een gebrek aan vuurwerk! Vorige week is bij een grote vuurwerkfabriek nabij Sydney als gevolg van een grote explosie een groot deel van de voorraad de lucht in geblazen. Gelukkig geen doden en misschien enkele gewonden, waarschijnlijk waren inbrekers actief. En: mijn ouders (Harrie en Marina) komen naar Australië :D! Harstikke leuk, we gaan met z’n drieën vanaf half maart 3 weken rondreizen aan de oostkust. Hierover een volgende keer meer.

Bedankt allemaal voor jullie reactie’s,

Groeten Bart

  • 16 December 2007 - 09:24

    Jauke:

    Tsjonge, volgens mij zit je geen moment stil daar, en een autotje op deze manier is ook niet verkeerd. Ziet er allemaal wel strak uit daar op de foto, en met die lichtjes maakt het ondanks de temperaturen toch nog een beetje kerst!

    Laterz. Jauke

  • 16 December 2007 - 11:40

    Yvonne En Daan:

    heeje bart
    klinkt allemaal goed daar! Leuk dat je ouders komen! Heb je met kerst en oud en nieuw vrij dan? Goed geregeld. Heel gaaf dat daar vieren. Mischien kom je mijn vriendin josina (ken je wel toch) nog wel tegen die zit ook in die buurt! Nou veel plezier en een dikke kus uit siem reap!

  • 16 December 2007 - 12:17

    Guillaume:

    Hey Lange Baas B,

    Ziet er weer goed uit allemaal! Goede taktiek overigens om die vrouwtjes een beetje rond te karren en zelf ook overal te komen :-p Veel plezier de komende week en alvast een fijne Kerst en een goede jaarswisseling toegwenst :-)

    Groeten,
    Guillaume

    PS: Ik lees wel regelmatig wat over dames in je verhalen, maar bloeit er al iets? ;-)

  • 16 December 2007 - 12:50

    Wilbert:

    Hey Bart,

    Zo te horen vermaak je je prima daar. Beetje kalveren voeren, beetje koeien slachten, beetje autorijden en ondertussen alles op je gemak bekijken, mooi geregeld! :)

    Groeten,

    Wilbert

  • 16 December 2007 - 15:42

    Non:

    Hey BB!

    Leuk verhaal en zo kom je nog eens ergens! En wat een super leuk nieuws dat je ouders langskomen! Echt gaaf. Die kerstlampjeskermis vind ik een beetje teveel van het goede, maar verder ziet het er allemaal weer prima uit. Ik ben hier maar beetje aan het koukleumen, maar gelukkig heb ik van de sint warme gele klompen-pantoffels gekregen om me warm te houden.
    Feestje van Tinus en Isa was weer mooi, ik had er graag een brakke dag voor over. Ik heb geprobeerd te drinken voor twee, nu jij er niet was hahaha.
    Maar nu weer hersteld, dus toch maar weer aan de studie voor mn tentamens. Bedankt voor je verhaaltje was toch weer even 10 minuutjes soggen!

    Liefs! non

  • 17 December 2007 - 10:33

    Rémon:

    Yo BB!

    Druk bezig weer zie ik! Mooi dat je ook nog even aan de lichamelijke arbeid denkt door te lopen en fietsen. Alleen rondrijden in die auto zet natuurlijk geen zoden aan de dijk! Dat vuurwerkongelukje heb ik hier trouwens ook iets van gelezen vorige week! Vet groot nieuws ;)

    Rustig aan he! Succes met koeienkoppen snijden. En verstandig trouwens dat je dat mestscheppen hebt gedelegeerd :p

    Rémon

  • 17 December 2007 - 11:02

    Edje:

    Tjow Bastiaansen,

    Gaat lekker daar zo! Vooral doorgaan. Maarruh, kun je die Socceroos niet leren voetballen? Ze zijn behoorlijk fan van Nederlanders...

  • 17 December 2007 - 13:07

    Fieke:

    Hey Bart,
    klinkt weer goed allemaal!:) Hier is het helaas echt kerstweer.. heeel koud..brrr.. Verder is de tentameweek weer aangebroken, iedereen is weer even druk bezig. Jou oud&nieuw plannen klinken goed, ik heb ook al erg zin in oud&nieuw.! (vooral in de vakantie)
    Fijne kerstdagen daar alvast! X Fieke

  • 17 December 2007 - 17:30

    Olga :

    hey Bart

    fijn dat het je zo goed bevalt in Australie.
    veel plezier nog en alvast fijne feestdagen.
    groetjes Olga + familie

  • 17 December 2007 - 21:50

    Carla Bastiaansen:

    Leuk Bart, om op deze manier je belevenissen te kunnen volgen. Samen met de foto's krijgen we toch een aardig beeld van wat je daar "Down Under" allemaal uitspookt. Wel vreemd jou in korte broek te zien terwijl wij hier bibberen. Zal voor jou dit jaar dus een warme Kerst worden. Jan en ik wensen je fijne kerstdagen, een leuke jaarwisseling en een heel goed 2008 toe!
    Groeten,
    Carla en Jan Bastiaansen

  • 18 December 2007 - 19:16

    Annemiek:

    Hier is het elke dag muts, handschoenen en winterjassen weer... Kan hier zelfs al geschaatst worden in NL! Leuk om dan even die foto's van jou te zien in de zon, terwijl wij hier zitten te bevriezen...
    Super leuk dat je ouders komen!!!
    En..goed geregeld van die auto ;-)!

  • 19 December 2007 - 10:23

    Jojanneke:

    Ha neef! Ik vond Wageningen al behoorlijk down-under, maar je bent nu dus nog zuidelijker gegaan! ;)
    Grappig om zo toch te weten wat je uitspookt. :)
    Hele fijne dagen!
    Groetjes,
    Jojanneke.

  • 19 December 2007 - 11:03

    Jus:

    Hey Bart!

    Je bent al helemaal ingeburgerd zo te zien! En de sneeuw en vorst worden zo te zien goed gecompenseerd door de kerstverlichting... ;)

    Geniet er maar van, hier is 't écht koud!!!

    Groetjes,
    Judith

  • 20 December 2007 - 13:10

    Marijke:

    Ha die Bart,
    Weer een gezellig verhaal met leuke foto's.Ik had al gehoord dat je ouders overkomen; hartstikke leuk ,Bart!
    Ik wens je fijne feestdagen toe namens de Duiven

  • 20 December 2007 - 15:17

    Tom:

    Ey Bart

    zo te lezen vermaak je je uitstekend!
    zo zie je nog eens wat van de wereld!

    ik wens je in ieder geval fijne kerstdagen en een goed en gezond nieuwjaar! Jij kan het zelfs in je t-shirt vieren!!

    gr Tom

  • 21 December 2007 - 04:01

    Ard:

    Ha Bartmans,

    Relaxed, zo'n eigen wagentje! En 24 uur in de auto bij 30 graden? Zit toch wel een goeie airco in zeker?
    Veel plezier iig! Ook met de zoektocht naar vuurwerk :-)

    Greetz

    Ard

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Gatton

Bart

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 63372

Voorgaande reizen:

17 November 2007 - 19 November 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: