University of Queensland Gatton Campus - Reisverslag uit Gatton, Australië van Bart Bastiaansen - WaarBenJij.nu University of Queensland Gatton Campus - Reisverslag uit Gatton, Australië van Bart Bastiaansen - WaarBenJij.nu

University of Queensland Gatton Campus

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bart

27 November 2007 | Australië, Gatton

Ik ben inmiddels een week in Gatton en ik moet zeggen: de tijd gaat snel. Met heerlijk weer en relaxte mensen bevalt het me uitstekend hier. Hieronder mijn verhaal van de eerste week op de campus van de universiteit van Queensland in Gatton.

Ik heb nog niet veel hoeven doen voor mijn stage, dus ik heb rustig kunnen wennen aan mijn nieuwe omgeving. De reproductieonderzoeken bij melkkoeien waarvoor ik hier ben starten over een paar weken en tot die tijd kan ik met een metabolisme onderzoek bij vleeskalveren van een PhD student meewerken. In dit onderzoek wordt gekeken naar de invloed van het voeren van een erg laag dieet (lage kwaliteit gras/hooi) op de groei van vleeskalveren. Streven is om ook met een laag dieet de kalveren goed te laten groeien. De vleeskalveren, die buiten gehuisvest worden, krijgen momenteel en gedurende de komende 2 weken het lage dieet en gaan vervolgens naar binnen in speciale individuele hokken voor onderzoek naar de vertering en uiteindelijk de groei.

Helaas moet ik nog even wachten tot ik ook daadwerkelijk hiermee aan de slag kan, want deze week wordt ik eerst getest of ik immuun ben voor Q fever! Q fever is een bacteriële ziekte die voorkomt bij kalveren en koeien, maar ook bij schapen, geiten, honden, katten en kangeroo’s. De bacterië veroorzaakt bij deze dieren meestal geen zichtbare ziekteverschijnselen, maar het kan tot abortus bij koeien, schapen en geiten leiden. Bij mensen kan Q-fever leiden tot hoge koorts en zware hoofd- en spierpijn. Omdat Q-fever dus een zoönose is, overdraagbaar van dier op mens, maar in dit geval niet overdraagbaar van mens op mens, wordt ik getest. Als blijkt dat ik al immuun ben voor de ziekte hoef ik geen vaccinatie hiervoor te ondergaan en kan ik direct met bovengenoemd onderzoek starten. Zo niet dan krijg ik dus wel een vaccinatie en dan duurt het nog minimaal 2 weken, vanwege de incubatieperiode, voor ik iets kan doen! De test houdt in dat er een bloedmonster wordt genomen voor antilichamen en een huidtest voor overgevoeligheid op het vaccin tegen Q-fever.De kans dat ik immuun ben is overigens wel aanwezig, omdat ik altijd al met koeien gewerkt heb en veel verse melk gedronken heb. Hopen dus dat het meevalt.

Vorige week maandag ben ik dus hier aangekomen en de dag erop had ik een afspraak met professor Michael D’Occhio over mijn stage. Michael is sinds kort hoofd van de School of Animal Studies, de dierwetenschappen afdeling hier. Hij schijnt het dan ook nog al druk te hebben (toch Lotte en Linda!). Voor de reproductieonderzoeken waar ik in mee zal draaien zal ik nauwelijks met hem te maken hebben, maar wel met twee andere begeleiders, namelijk prof Michael McGowan en Dr Nancy Phillips. Zij zijn de mensen verantwoordelijk voor onderzoek op het gebied van melkvee. Het eerste onderzoek wat ik straks met hun gaan doen is om te kijken hoe het effect van stiercontact bij melkkoeien op de afgifte van het luteïniserend hormoon (LH) door de hypothalamus in de hersenen bij koeien werkt. Voor sommige zal dit nog geen bellen doen rinkelen en daarom zal ik dit in een notendop proberen uit te leggen. Een verhoging (piek) van LH is nodig voor de eisprong (ovulatie) en LH wordt afgegeven door de hypothalamus in de hersenen. Nu is uit eerder onderzoek gebleken dat koeien die contact met een stier hadden significant hogere LH waarden lieten zien, waardoor de periode dat koeien niet cyclisch zijn, en dus nog niet ovuleren, wordt verkort. Dit is weer van economische waarde. Het is alleen niet bekend hoe deze invloed van de stier precies werkt in de hersenen bij de koeien. Hier gaan we dus onderzoek naar doen en dit sluit perfect aan op mijn afstudeervak dat ik in Nederland heb gedaan.

Ik heb een kamer in een groot en mooi huis toebedeeld gekregen, waarin ik samen woon met een man uit Papua Nieuw Guinea. Dit is een wat oudere (40) man die hier met zijn master plantenwetenschappen bezig is, maar is prima kerel. Het huis heeft een grote hal, keuken en woonkamer. Er zijn ruim 20 van dergelijke huizen en deze staan langs de sportvelden aan de rand van de campus. In deze huizen wonen voornamelijk PhD en internationale studenten. Overigens verhuis ik eind januari, begin februari naar huisvesting waar de studenten zitten, omdat er dan andere mensen in het huis komen. Ik heb een computer tot mijn beschikking in the School of Animal Studies.

Afgelopen woensdag zijn Linda en ik naar de opening van een deel van de nieuwe faciliteiten voor onderzoek op de Gatton campus geweest. De nieuwe faciliteiten, The Centre of Advanced Animal Science (CAAS), kosten 33 mln australische dollar (ruim 20 mln euro). De faciliteiten die nu geopend werden omvatten gebouwen voor huisvesting van dieren en voor metabolisme onderzoek. Volgend jaar wordt de rest geopend en dat omvat zeer specifieke gebouwen voor PC2 en PC3 onderzoek. PC2 en PC3 betekent dat er gewerkt wordt met dieren of materiaal die een verschillend niveau (level 1, 2, 3 en 4) van besmetting (Physical Containment, PC) hebben. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan onderzoek met koeien die een E-coli besmetting hebben. Deze goedverzorgde opening met hapjes en drankjes was drukbezocht door onderzoekers, docenten, hoogleraren en bestuurders van de universiteit van Queensland. De offiële opening, met de onthulling van een plaqaat, werd gedaan door de voorzitter van het bestuur van de universiteit, John Hay en de minister van landbouw en visserij van Australië, Tim Mulherin! Na hun speeches en dus de officiële opening vond er een rondleiding plaats, die wij natuurlijk ook hebben meegelopen.

Zaterdagavond ben ik met een groep van 7 internationale studenten met de auto naar de stad Toowoomba geweest, 50 km ten westen van Gatton. Hier zijn we wezen eten in een Thais restaurant, waar het eten zeer smakelijk was. Daarna zijn we naar de bioscoop geweest en wel naar de film The Heartbreak Kid. Leuke film en gezellige avond!

Als laatste kan ik jullie mededelen dat er zaterdag verkiezingen waren in Australië en dat de huidige en al 11-jaar zittende premier John Howard heeft verloren en dat de nieuwe premier Kevin Rudd is geworden. En ze hebben hier ook een Australische versie van ‘Boer zoekt vrouw’, namelijk ‘The farmer wants a wife’, waarvan a.s. woensdag de ontknoping is!

Deze week kan ik inlezen voor het eerste reproductie onderzoek bij melkkoeien dat ik ga doen en tevens heb ik de gelegenheid om de laatste hand aan het verslag van mijn afstudeervak te leggen. Komend weekend ga ik naar Brisbane om daar wat inkopen te doen en de stad te bekijken. Volgende week heb ik ook foto's van de melkkoeien hier op de campus.

Groeten Bart

  • 27 November 2007 - 05:46

    Guillaume:

    Hey Lange Baas B,

    Wat een lang, maar zeer interessant verhaal over al dat hormoongedoe en je belevenissen in de eerste week. Goed ook om te lezen dat de hapjes en drankjes in orde waren op de opening. Het sterken van de inwendige mens is toch het belangrijkste bij dat soort gelegenheden :-D

    En ja, de politiek in Down Under wordt in China ook dagelijks besproken in de media, omdat beide landen een uitermate goede relatie onderhouden. Eens kijken wat de Australische Partij van de Arbeid er van gaat bakken. Hou ons op de hoogte ;-)

    Groeten,
    Guillaume

    PS: dat je genoegen hebt genomen met dat nederige onderkomen. Is een beetje klein voor twee personen, nietwaar? :-p

  • 27 November 2007 - 08:14

    Naomi:

    Hey Bart
    Zo de eerst indruk, ziet er allemaal goed uit. Je mag lekker rustig beginnen, ideaal. Hier alles rustig...
    veel plz nog
    gr Naomi

    ps dat brakke basketbal was omdat het direct na de ir feesten was:P

  • 27 November 2007 - 08:30

    Lotte:

    Ik zie de Bull!!! oooooh good memories.. Dat beest wordt altijd misbruikt op zatte avonden haha! Goed te horen dat je je vermaakt, en het huis ziet er leuk uit! Q fever is idd hot item daar, heb er in nederland nog nooit over gehoord?! (of heb ik nou met mn kop in het zand geleefd...). Anyway, heel veel plezier en ik kijk al uit naar de volgende fotos :D

    xo

  • 27 November 2007 - 10:13

    Linda B:

    Hey Bart!
    Leuk om te lezen! Die avond is Toowoomba was zeker geslaagd!
    Ik kon het toch niet laten even mn mail te checken vanavond... maar zoals te verwachten: nog niks van die kl*te Michael!! Grrrr... Naja, 'no worries' morgen is er weer een dag...
    Cya!
    Groetjes, Linda

  • 27 November 2007 - 11:15

    Fieke:

    Hey Bart,
    goed om te horen dat je start daar helemaal top is! Ik heb ook zin in n buitenlands reisje.. Geniet daar! En de foto's zijn trouwens erg leuk om n beetje beter beeld te krijgen!:) Alle rodddels over Miek zal ik je wel doorsluizen:) ( hoef je daar niets van te missen)
    groetjes Fieke

  • 27 November 2007 - 14:39

    Jauke:

    Jo Bart, mooi verhaal en mooie foto's. Kan wel zien dat de landbouw daar wat meer ontwikkeld is dan hier in de bush. Interessant onderwerp voor je onderzoek, hoop voor je dat je niet teveel literatuurstudie hoeft te doen.

    Geniet van je vakantiedagen, Jauke

  • 27 November 2007 - 19:27

    Mechie Loeffen:

    Hoi die Bart,

    Hartstikke leuk om jouw belevenissen te volgen in down under. Je maakt nogal wat mee in een korte tijd. Fijn dat het je zo goed bevalt. Volhouden zo.

    Gegroet heer Bastiaansen

  • 27 November 2007 - 19:39

    Kees Smulders:

    zo dat doe je goed volgens mij moet je in de politiek die kennen ook zo mooi lullen maar wel mooi je zit echt op je plaats kijk goed om je heen want daar zijn se verder mee de land en tuinbouw als in europa geniet groeten de smullies

  • 27 November 2007 - 20:47

    Andre:

    Hee Bart,

    Ik hoor dat je het alweer redelijk naar je zin hebt. En mooi dat je verder kunt met je onderzoek. Nou in ieder geval nog een heel mooie tijd toegewenst en geniet ervan.

    Groeten, Andre

  • 28 November 2007 - 18:32

    AnneTTe:

    Hallo Bart,
    Wij krijgen toch geen overhoring als je terug komt? Ik vind je verslag wel boeiend. Corinne is ook in Toowoomba geweest Veel succes.
    Tante AnneTTe

  • 28 November 2007 - 20:21

    Annemiek:

    Hee Bart,
    Leuk optrekje verblijf je in!!
    Ik lees dat Fieke de roddels wil doorgeven, helaas heeft ze het momenteel nog lekker rustig ;-). Ben gisteren nog naar...de Bunker geweest! Laatste keer was oud&nieuw vieren met ons jaar in derde jaar of zo... A.s. donderdag Proud to be Vout feest op Ceres, misschien dat ik daar ook nog wel heen ga. Laatste kans, voor het werkende leven gaat beginnen voor mij ;-)

    Groetjes!

  • 29 November 2007 - 09:46

    Wicher:

    Hey Pauper,

    Leuk te horen dat het tot nu toe goed bevalt! Mij bevalt de nieuwe woonkamer ook goed!(toch missen we je wel hoor, maar we hebben er een gezellige feestganger voor in de plaats;P) Wat een verhaal, ik hou het bij de foto's, ziet er mooi uit, landbouw wordt daar nog serieus genomen. Veel plezier de komende tijd en plaats nog eens wat leuke plaatjes!

    Wicher

  • 29 November 2007 - 11:07

    Non:

    Bartjeee!

    Whaha, mooi verhaal heb je! Maar gezien de liters en liters echt koeienmelk die jij verorbert, kan ik me voorstellen dat het wel goed zit met je immuniteit :-p
    Hier is het geweldig wagenings as usual. We missen je al bij de koffiepauzes hoor, dus blijf vooral verhaaltjes posten!
    Ow ennuh, aangezien deze stage zo lijkt op je av...dan mag ik er toch niet vanuit gaan dat je je stage ook zo lang rekt he?!

    Geniet ze!
    x Non.

  • 30 November 2007 - 11:07

    Yvonne:

    heeje bart

    zo de site is weer gevonden! Thanks, je onderkomen ziet er top uit daar zal je je vast wel vermaken! Gaat het goed met je av hoeveel dagen heb je nog precies nodig :-) (precies he halve werk doen we niet aan ;-) ) Nou zet hem op en have fun! En hou je aan de deal he: spannende verhalen over de mail :-D

    kus vanuit hoi an (50 jaar terug in de tijd maar wel internet! :-)

  • 01 December 2007 - 22:50

    Marijke:

    Ha die Bart,
    Leuk verhaal en mooie foto's!!Ik ben benieuwd naar je vervolgverhaal
    Groetjes

  • 02 December 2007 - 13:49

    Jan:

    He bartmans, wel gave onderzoeken allemaal en allemaal goed in perken gehouden mbt zoonosen en zo... wat is nou de uitslag? Ben je Qfever vrij??? haha. Wel gaaf hoor allemaal die mensen ontmoeten en je moet maar zo denken al die tests tussendoor... kan je even kangoeroes gaan kijken en die gaan besmetten e.d.
    Je schrijft ook goed, misschien moet je maar reisjournalist worden of zo ipv boer. :P

    Hier alles verder zijn dingetje, het regent, regent, regent, mijn auto is stuk en heel nederland zit in het idylissche decembersfeertje. Aankomende week natuurlijk Sinterklaas en daarna kunnen de echt serieuze feesten van slag zoals kerst. Janus doet het verder rustig aan - geen aparte dingen meegemaakt? En jij? :P

    Gr. J.


  • 03 December 2007 - 00:56

    Ard:

    Ha Bartmans,

    Lekker warm daar, scheelt toch gauw een graadje of 50 vergeleken met hier :-)
    En laat die kleren maar zitten hoor, ik mocht al 2 koffers meenemen, en aan korte broeken heb ik niet zoveel :-D

    Greetz

    Ard

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Gatton

Bart

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 442
Totaal aantal bezoekers 63371

Voorgaande reizen:

17 November 2007 - 19 November 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: